Zagrożenia wynikające z instalacji i użytkowania apki na smartfonie
1.5 minuty czytania, dodany 28.11.2025r
Wcześniej poruszony był temat posiadania aplikacji na telefon przez firmę. Teraz spójrzmy na to zjawisko od strony
świadomego posiadacza telefonu.
Aplikację pobieramy z internetu. Zazwyczaj firma, na której stronie zlokalizowana jest wersja do pobrania sprawdza ją pod kątem wirusów - to duży plus i warto z takich serwisów korzystać.
Następnie aplikację instalujemy. Jeżeli w aplikacji jest błąd, może to w skrajnych przypadkach uszkodzić system operacyjny telefonu - to ogromny problem, choć występujący niezmiernie rzadko. Jednak nie można go wykluczyć.
Po zainstalowaniu aplikacji, aby z niej korzystać musimy zazwyczaj mieć dostęp do internetu.
Skoro tak samo to po co apka?
No niby wszystko w porządku, ale skoro potrzebuję być online aby korzystać z aplikacji, to czy nie lepiej wchodzić bezpośrednio na stronę www, zamiast instalować aplikację?
Powiesz: "nie muszę pamiętać strony www" - to odpowiem:
zrób sobie skrót do strony na pulpit telefonu.
I tu pojawia się niuans, otóż aplikacja jest spersonalizowana a strona www, może być ale nie musi. Tych niuansów w tym kontekście jest więcej ... jednak wszystkie one sprowadzają się do tego, ze na stronie www widzimy wszystko na co się zgadzamy a na co nie, zaś w apce ... no cóż, bywa z tym różnie.
Kolejna sprawa, zgody na pobieranie lokalizacji ... niby błaha sprawa ale jest to po prostu klasyczne śledzenie, którego chyba nikt o zdrowych zmysłach by sobie nie życzył.
A nader częste zgody na
dostęp do zdjęć i aparatu, które mogą być wykorzystane różnie Jakby tego było mało, cześć aplikacji wymaga dostępu mikrofonu a nawet kontaktów - tu już powinna nam się zapalić co najmniej jaskrawo żółta lampka a w zasadzie czerwona!
Dalej, każda aplikacja
zajmuje zasoby telefonu: pamięć, energię, pasmo internetu, spowalnia pracę innych typowo telefonicznych aplikacji.
Potencjalny problem bezpieczeństwa
Oprócz w/w wątpliwości dostępu do aparatu, mikrofonu, lokalizacji i kontaktów mamy inny potencjalny problem:
błędy w oprogramowaniu.
Co w sytuacji gdy aplikacja zainstalowana na moim telefonie ma lukę bezpieczeństwa? I gdy oprócz aplikacji sklepu mam aplikację banku, może wirtualną kartę kredytową czy tylko loguję się do banku używając telefonu.
O tych problemach poświęcono wiele artykułów w specjalistycznych serwisach, tu tylko je przypominamy. To są problemy zarówno wydawcy aplikacji jak i użytkownika telefonu z aplikacją.
Więc czy nie lepiej dać sobie spokój z wgrywaniem aplikacji na telefon?