logo AUX
×
praca zdalna i mobilna
rozwiązania dla małych firm

Tworzone z i pasją
Super alternatywa, gdy nie masz aplikacji dla swojego biznesu

✋ WeekPlan to gotowy plan tygodnia do prowadzenia Twojego biznesu. Zaplanuj działania, spotkania, sprawy. Panuj nad swoim czasem.
Kontroluj swój czas i priorytety..

Strona główna · Bez APKI · Zagrożenia wynikające z instalacji i użytkowania apki na smartfonie

Zagrożenia wynikające z instalacji i użytkowania apki na smartfonie

1.5 minuty czytania, dodany 28.11.2025r
Pusty, wyczyszczony ekran telefonu
Wcześniej poruszony był temat posiadania aplikacji na telefon przez firmę. Teraz spójrzmy na to zjawisko od strony świadomego posiadacza telefonu. Aplikację pobieramy z internetu. Zazwyczaj firma, na której stronie zlokalizowana jest wersja do pobrania sprawdza ją pod kątem wirusów - to duży plus i warto z takich serwisów korzystać.
Następnie aplikację instalujemy. Jeżeli w aplikacji jest błąd, może to w skrajnych przypadkach uszkodzić system operacyjny telefonu - to ogromny problem, choć występujący niezmiernie rzadko. Jednak nie można go wykluczyć.
Po zainstalowaniu aplikacji, aby z niej korzystać musimy zazwyczaj mieć dostęp do internetu.

Skoro tak samo to po co apka?

No niby wszystko w porządku, ale skoro potrzebuję być online aby korzystać z aplikacji, to czy nie lepiej wchodzić bezpośrednio na stronę www, zamiast instalować aplikację?
Powiesz: "nie muszę pamiętać strony www" - to odpowiem: zrób sobie skrót do strony na pulpit telefonu.
I tu pojawia się niuans, otóż aplikacja jest spersonalizowana a strona www, może być ale nie musi. Tych niuansów w tym kontekście jest więcej ... jednak wszystkie one sprowadzają się do tego, ze na stronie www widzimy wszystko na co się zgadzamy a na co nie, zaś w apce ... no cóż, bywa z tym różnie.
Kolejna sprawa, zgody na pobieranie lokalizacji ... niby błaha sprawa ale jest to po prostu klasyczne śledzenie, którego chyba nikt o zdrowych zmysłach by sobie nie życzył.
A nader częste zgody na dostęp do zdjęć i aparatu, które mogą być wykorzystane różnie Jakby tego było mało, cześć aplikacji wymaga dostępu mikrofonu a nawet kontaktów - tu już powinna nam się zapalić co najmniej jaskrawo żółta lampka a w zasadzie czerwona!
Dalej, każda aplikacja zajmuje zasoby telefonu: pamięć, energię, pasmo internetu, spowalnia pracę innych typowo telefonicznych aplikacji.

Potencjalny problem bezpieczeństwa

Oprócz w/w wątpliwości dostępu do aparatu, mikrofonu, lokalizacji i kontaktów mamy inny potencjalny problem: błędy w oprogramowaniu. Co w sytuacji gdy aplikacja zainstalowana na moim telefonie ma lukę bezpieczeństwa? I gdy oprócz aplikacji sklepu mam aplikację banku, może wirtualną kartę kredytową czy tylko loguję się do banku używając telefonu.
O tych problemach poświęcono wiele artykułów w specjalistycznych serwisach, tu tylko je przypominamy. To są problemy zarówno wydawcy aplikacji jak i użytkownika telefonu z aplikacją.
Więc czy nie lepiej dać sobie spokój z wgrywaniem aplikacji na telefon?

komunikacja

Zwykła rozmowa telefoniczna czy mail już dawno przestały wystarczać. Masowy mail w trybie tekstowym czy telefonowanie na zimno jest passe. Nowe lub unowocześnione formy kontaktu zdecydowanie bardziej przyciągają uwagę użytkowników. Jednak potrzeba tak niewiele aby dobry i sprawdzony telefon wrócił do łask, a mail zachęcał do przeczytania.

marketing

Większość firm działających lokalnie prowadzi aktywne działania pro sprzedażowe, rzadko marketingowe. Wskutek czego mają duże szanse na rozminięcie się ich oferty lub sposobu działania z oczekiwaniami klientów. Zastosowanie naprawdę prostych rozwiązań ogranicza istotnie ten problem.

organizacja

Nowe i małe firmy rzadko prowadzą działania poprawiające organizację gdyż mają inne priorytety. Paradoksalnie błędy organizacyjne w początkowym etapie działalności zazwyczaj poważnie blokują długotrwały i płynny rozwój firmy na dalszym jej etapie. Warto od początku przenieść kluczowe działania do internetu.